Dobrodošli, Gost. Molim vas prijavite se ili se registrujte. Da niste izgubili svoj aktivacioni mejl?

Prijavite se korisničkim imenom, lozinkom i dužinom sesije

22.01.2018, 01:18:45

Autor Tema: Ono što znamo i ne znamo o Dunavu  (Pročitano 47436 puta)

0 članova i 2 gostiju pregledaju ovu temu.

Van mreže Veštica

  • Administrator
  • Morski vuk
  • *****
  • Poruke: 5.283
  • Pol: Žena
    • nautički.info - forum, nautika, informacije, saveti, iskustva, putopisi
  • 1: Moja Metla
  • 2: Dunas
  • 3: Marina Nauticki.info, Višnjica
Ono što znamo i ne znamo o Dunavu
« poslato: 17.08.2009, 20:11:43 »
Dunav ili kako su ga drevni Tračani zvali - Istros, Skiti - Mataos, Rimljani – Danister i Danibius, Grci - Dunavius, Nemci i Austrijanci i sada ga zovu - Donau, Francuzi – Le Danibe, Mađari - Duna, Italijani - Danibo, Turci - Tuna, Rumuni - Dunarea, Česi, Slovaci i Rusi - Dunaj, a Srbi i Bugari – Dunav, je reka sa najviše imena.

O njemu su pisali Aristotel, Herodot, Strabon, Ovidije, Plinije Stariji, Tibul, Ciceron, Vergilije. Napoleon je rekao "Dunav je car među rekama".
Večan je kao Tibar, plodonosan kao Nil, veličanstven kao Misisipi, ljubljen kao Volga, živahan kao Rajna. Dunav je jedinstvena reka na evropskom kontinentu.
Vekovima je istorija podunavskih naroda pisana i na obalama Dunava, a tako je sve do današnjih dana – Dunav je tu, a nekih od tih naroda više nema.

Dunav teče kroz Nemačku, Austriju, Slovačku, Mađarsku, Hrvatsku, Srbiju, Rumuniju, Bugarsku i Ukrajinu. Po veličini je 27. reka na svetu, po slivu 32. dok je u Evropi na drugom mestu, odmah iza Volge.
Dunav po značaju u svetskom unutrašnjem vodnom saobraćaju zauzima 6. mesto posle: Misisipija, Rajne, Ohaja, Volge i Jangcekjanga. Međutim, po značaju u Evropi je na 3. mestu iza Rajne i Volge.

Nastaje od reka Brege i Brigaha. koje izviru u Švarcvaldu i spajaju se kod mesta Donaušingena, odakle teku pod imenom - Dunav. Tako je ustvari Dunav reka bez "izvora". Takozvani izvor Dunava obzidan je mramorom sa natpisom "Caput Danubii", u parku Donaušingena, zapravo je prvi i neznatan pritok Dunava. Na ušću u Crno More Dunav stvara deltu (5.500 km2 ) sa tri veća rukavca.

Prema fizičko-geografskim uslovima reka se deli na: Gornji (Alpski), Srednji (Panonski) i Donji (pontski) Dunav, zbog toga sto veliki planinski lanci Alpa i Karpata dele sliv Dunava na tri dela, koji se međusobno bitno razlikuju po svojim morfološkim i hidrološkim osobenostima.

Smatra se da je alpski-gornji Dunav postao u gornjomiocenskom periodu (pre 30 mil. godina), kada nastaje tektonsko spuštanje kopna u oblasti, doline fione, i more prodire na sever u kopno. Sredinom miocena (pre 20-25 mil. godina) velikim tektonskim pokretima unutar alpsko-karpatskog luka planina nastao je Panonski bazen, koji se kao more prostirao sve do Aralskog jezera na istok, sa ostrvima, koji su u stvari predstavljali vrhove nekadašnjih planina. Na kraju miocena (pre 15 mil. godina) prekinuta je veza Panonskog mora sa svetskim morem. Sliv gornjeg-alpskog Dunava postao je kopno. Preko nataloženih morskih sedimenata potekle su reke, formirajući prvi hidrografski sliv gornjeg Dunava, koji se tada ulivao u jezero Bečkog bazena. Dalja tektonska pomeranja-izdizanja kopna dovela su do raspada Panonskog mora, koje se podelilo na Panonsko (bačasto) i Pontsko more, koja su se spajala preko morskog tesnaca koji se nalazio na mestu današnje Đerdapske klisure. U pliocenu ( pre 1-14 mil. godina) Panonsko more se postepeno povuklo i nestalo, a Pontsko more se održalo i postepeno pretvaralo u Crno more. Preostale vode Panonskog mora zadržavale su se u manjim jezerima (nazvana paludinska, po pužu iz roda Paludina), koja su uskoro bila zasuta rečnim i eolskim nanosom (pre 300.000 godina) na kraju pliocena do polovime pleistocena.
Tada se konačno formira hidrografski sistem basena Dunava, koji teče kroz Đerdapsku klisuru dalje kroz Ponsko more, odnosno jezera. Današnja savremena rečna mreža Dunava formirana je pred kraj pleistocena, odnosno pred očima ljudi iz kamenog doba. Ogranci Karpata su se dalje izdizali dok je Dunav dubio svoje korito stvarajući najveću i najlepšu klisuru u Evropi.

U Dunav utiče oko 300 pritoka.
Brod u luci je siguran, ali nije to ono zbog čega su brodovi napravljeni.

Van mreže Veštica

  • Administrator
  • Morski vuk
  • *****
  • Poruke: 5.283
  • Pol: Žena
    • nautički.info - forum, nautika, informacije, saveti, iskustva, putopisi
  • 1: Moja Metla
  • 2: Dunas
  • 3: Marina Nauticki.info, Višnjica
Ono što znamo i ne znamo o Dunavu
« Odgovor #1 poslato: 17.08.2009, 20:16:19 »
Nautička podela Dunava za plovidbu

Sektori se zbog prirodnih specifičnosti, plovidbenih uslova i lakšeg proučavanja dele i na podsektore:

1. Gornji Dunav - od Ulma (2.588 km) do Komorana (1.767 km)
1.1 - Ulm (2.588 km) - Regenzburg (2.379 km.)
1.2 - Regenzburg (2.379 km) - Pasava (2.226 km)
1.3 - Pasava (2.226 km) - Linc (2.135 km)
1.4 - Linc (2.135 km) - Beč (1.927 km)
1.5 - Beč (1.927 km) - Komoran (1.767 km)

2. Srednji Dunav - od Komorana (1.767 km) do Prahova (860 km) sa podsektorima:
2.1 - Komoran (1.767 km) - Budimpešta (1.64-7 km)
2.2 - Budimpešta (1.64-7 km) - Beograd (1.170 km)
2.3 - Beograd (1.170 km) - Prahovo (860 km)

3. Donji Dunav - od Prahova (860 km) - ušće Sulina (0 km) sa podsektorima:
3.1 – Prahovo (860 km) - Đurđevo (4-93 km)
3.2 - Đurđevo (4-9 3 km) - Braila (170 km)
3.3 - Bralla (170 km) - Sulina (0 km)
Brod u luci je siguran, ali nije to ono zbog čega su brodovi napravljeni.

Van mreže Veštica

  • Administrator
  • Morski vuk
  • *****
  • Poruke: 5.283
  • Pol: Žena
    • nautički.info - forum, nautika, informacije, saveti, iskustva, putopisi
  • 1: Moja Metla
  • 2: Dunas
  • 3: Marina Nauticki.info, Višnjica
Ono što znamo i ne znamo o Dunavu
« Odgovor #2 poslato: 18.08.2009, 12:32:05 »
Od svojih 3 505 km dužine, Dunav u Srbiji ima tok od 588 km koji počinje od tromeđe Srbije, Hrvatske i Mađarske na 1433 km, do 845.65 km gde napušta Srbiju i nastavlja tok između Bugarske i Rumunije. U Srbiji mu se pridružuju, tj. ulivaju Drava, Tisa, Sava, Tamiš, Velika Morava i Timok, kao i Nera koja stiže iz Rumunije.

Na Dunavu za svakog ima ponešto. Tok kroz Srbiju počinje ravničarskim predelima Vojvodine, a završava se najvećom i najlepšom rečnom klisurom u Evropi – Đerdapskom klisurom dugom 130 km.

U sastav Dunava ulaze i mnogobrojni kanali, bare, rukavci koji ga čine još zanimljivijim za plovidbu. Najviše sprudova, ada, rukavaca... ima u ravničarskom delu i njihovo pojavljivanje i nestajanje, zavisi od visine vodostaja.

Bogatstvo prirodnih lepota Dunava dopunjuju i kulturne znamenitosti, Lepenski Vir nastao, prema nekim izvorima u periodu između 6500 i 5500 godina p.n.e., dok je prema istraživanjima dr Predraga Ristića (doktorirao sa najvišom mogućom ocenom sa tezom "Rekonstrukcije preistorijske arhikteture Lepenskog Vira"), naseljavanje lokaliteta počelo 5410. godne p.n.e., kao i Vinča iz 5500 godine p.n.e.

Plovidba kroz Srbiju pruža i nezaboravne poglede na tvrđave u Petrovaradinu, Beogradu, Smederevu, Golubačka tvrđava koju mnogi smatraju najlepšom srednjovekovnom tvrđavom na celom toku Dunava...

Toliko toga za videti i doživeti, da je najbolje krenuti redom, da se ne propusti nešto.

Nastavak koji sledi i na kome se vredno radi, uz korišćenje različitih izvora biće koristan daljinar Dunava.

Izvori:
http://www.plovput.rs
http://www.pansion.co.yu
http://www.sr.wikipedia.org
http://www.bezdan.org.rs
http://www.turizam.apatin.com
http://www.mojdunav.com
http://www.turizamodzaci.rs
http://www.backipetrovac.org.yu
http://www.opstinastarapazova.org
http://www.beograd.org.yu
http://www.svevlad.org.rs/knjige_files/lepenski_vir
http://www.dtgrocka.com/opte.htm
http://www.sdcafe.rs
http://www.tvrdjavasmederevo.com
http://www.tookovin.info
http://www.viminacium.org.rs
http://www.velikogradiste.org.rs
http://www.tokucevo.org/zlatonosni-pek.htm
http://www.visitserbia.org
http://golubacki.grad.googlepages.com
http://www.discoverserbia.org/sr/istocna-srbija/golubac
http://www.etnohomedobra.com
http://nacionalnarevija.com/tekstovi/br2/davidpredplaninom.html
http://istorijabalkana.com
http://www.likovnikrug.org
...
Brod u luci je siguran, ali nije to ono zbog čega su brodovi napravljeni.

Van mreže Veštica

  • Administrator
  • Morski vuk
  • *****
  • Poruke: 5.283
  • Pol: Žena
    • nautički.info - forum, nautika, informacije, saveti, iskustva, putopisi
  • 1: Moja Metla
  • 2: Dunas
  • 3: Marina Nauticki.info, Višnjica
Ono što znamo i ne znamo o Dunavu
« Odgovor #3 poslato: 18.08.2009, 15:05:45 »
Vojvodina... Nekad je to bilo Panonsko more, koje je razdvajanjem Karpata i nastankom Đerdapske klisure, kroz nju i isteklo.

Sada:

1433 km – državna granica Mađarske i Srbije

1429-1425 – tesnac Batina

1426 km – rukavac Baračka gde je moguć pristan uz obalu za čamce sa manjim gazom, dok se za čamce sa dubljim gazom, preporučuje sidrenje na dubljem delu rukavca. Postoji mogućnost kupovine osnovnih namirnica, kao i ručak u jednoj od čardi u vikend naselju.

1425 km – Kapetanija pristaništa Bezdan
U samom mestu, pored Doma kulture, nalazi se Kapela Svete trojice, koja je najstariji sačuvani rimokatolički spomenik u Vojvodini, koji je podigao narod.
U periodu između 1854. i 1856. godine, gradi se prva betonska prevodnica u Evropi (cement se pekao na licu mesta). Građena je prema projektu Ferenca Mihalika, dok su izgradnju pratili stručnjaci iz cele Evrope.

1422 km – Daraški fok – vikend naselje

1421.7-1418.2 km d.o. – rukavac Zmajevac

1417.2-1408.5 km l.o. – rukavac Monoštor – vikend naselje. U blizini se nalazi Harčaš čarda sa svojim ribljim specijalitetima.

1405 km – Kopačevo

1401 km – Apatin. Od davnina poznat kao centar ribarstva i prirodnih bogatstava. Specijalni rezervat prirode "Gornje Podunavlje" karakterišu netaknuta priroda prašumskog izgleda, stoletna autohtona šuma, bare i močvare, bogatstvo flore i faune. Nautičarima je na raspolaganju marina "Apatin", sa svim pratećim sadržajima, kao i mnoge čarde u blizini. Mogućnost snabdevanja gorivom, postoji i gradska pijaca, kao i veliki broj prodavnica.

1398.2-1397.3 km d.o. – Petreški Dunavac

1397 km – Čivutski rukavac – mesto pogodno za ribolov

1393.5 km – Spajanje Čivutskog rukavca i Starog Dunavca

1392.5 km – Krivina Vemelj

1392.4 km – Kopački rit – Stavljen pod zaštitu 1967. godine kao prirodni rezervat. Brojne vrste divljači, jedno od najvećih prirodnih mrestilišta, raznolik biljni i životinjski svet.

1391.8 km – Izlaz iz Vemeljskog rukavca

1389.5 km – Krivina Petreš

1389 km – Batin Fok

1381.5 km – Dravski Ćošak

1382.5 km – ušće Drave. Naspram ušća se nalazi veliko rečno poluostrvo zvano Staklara, odvojeno od kopna Staklarskim dunavcem.

1380.5 km – Jabuka (Aljmaš)

1376 km – Ribolovačka kuća "Staklar"

1375 km – ulazak u Staklarski dunavac

1373.2 km l.o. – gornji kraj Starog Dunavca

1372 km – Marin prud – vikend naselje, lovački dom, čarda.

1370.1 km l.o. – donji kraj Starog Dunavca
Brod u luci je siguran, ali nije to ono zbog čega su brodovi napravljeni.

Van mreže Veštica

  • Administrator
  • Morski vuk
  • *****
  • Poruke: 5.283
  • Pol: Žena
    • nautički.info - forum, nautika, informacije, saveti, iskustva, putopisi
  • 1: Moja Metla
  • 2: Dunas
  • 3: Marina Nauticki.info, Višnjica
Ono što znamo i ne znamo o Dunavu
« Odgovor #4 poslato: 20.08.2009, 00:10:54 »
1368.5 km – Erdut – izletište i vikend naselje. Na uzvišenju se nalaze ostaci tvrđave iz druge polovine XV veka.

1367.3 km d.o. – gornji kraj Erdutskog rukavca

1367 km – Bogojevo – pristanište. Naselje je udaljeno 5 km. U Bogojevu je 1869. godine sagrađen prvi trajekt preko Dunava koji je se koristio za prevoz železničkih vagona.
Na putu od Dunava prema Bogojevu, u prirodnom procesu velike poplave početkom XX veka (pominje se 1926. godina), stvorena su jezera Štrand. Voda sa ovog mesta se nije vratila u rečno korito, pa jezera nemaju nijednu pritoku i otoku, što doprinosi čistoći jezera.

1366.5 km – Železničko-drumski most Bogojevo. U okolini mosta je vikend naselje Dunavska obala (Bogojevski štrand), poznato kao obavezno stajalište međunarodne dunavske veslačke regate koja svakog jula na svom putu od Ingolštata u Nemačkoj do Silistre u Bugarskoj zastaje ovde.

1363.4 km – Kanal Bogojevo – Bečej, prevodnica. Predstavlja glavni magistralni plovni put Bačke. Od kanala do 1355. km preporučuje se plovidba sredinom plovnog puta zbog brojnih napera (poprečne vodograđevine koje regulišu tok reke), kao i prilazak obali samo uz korišćenje nautičke karte i sonara.

1361.5 km l.o. – gornji kraj Rukavca Kamarište

1360.4 km – donji kraj Erdutskog rukavca na desnoj i donji kraj Rukavca Kamarište na levoj obali.

1359.8 km d.o. – gornji kraj Daljskog rukavca

1355 km d.o. – donji kraj Daljskog rukavca

1354 km – Daljska okuka, suženje plovnog puta

1353.5 km – Dalj – železnička raskrsnica. Daljska kultura se spominje prvi put u bronzanom dobu. 1706. godine Dalj postaje vlasništvo pravoslavne crkve. U njemu se nalazi i najstarija biblioteka na Balkanu. Dalj je rodno mesto srpskog naučnika Milutina Milankovića.

1347 km – Krivina Turski Gradac u kojoj se povremeno pojavljuje plićak Savulja (1348 km).

1345.7 km d.o. – gornji kraj Rukavca Balenica

1342.1 km d.o. – donji kraj Rukavca Balenica

1340.7 km l.o. – Rukavac, gornji kraj

1339 km – Borovo – selo. U ataru sela je 1931. godine počela da se gradi tvornica "Bata".

1337 km – Borovo – naselje. Pojavljuje se 1231. godine kao posed Vukovarskog grada.

1336.7 km l.o. – Rukavac, donji kraj

1333.1 km – Vukovar – u sačuvanim pisanim dokumentima pojavljuje se početkom XIII veka. U vukovarskom kraju su brojna arheološka nalazišta iz bronzanog i gvozdenog doba, koja svedoče o životu Ilira i Kelta.

1333 km - ušće Vuke

1329 km – Vučedol – arheološko nalazište svetskog značaja. Iz Vučedola potiče eneolitska kultura koja pripada periodu između 3000 i 2000 godina p.n.e. Otkrivene su radionice za preradu bakra, kao i ukrašena keramika. Simbol ove kulture je Vučedolska golubica.

1327 km – Bođani – selo udaljeno 4 km od Dunava, tu je i manastir Bođani iz XV veka.

1321.5 km – Sotin – naselje udaljeno 3 km od Dunava. Bogato lovnim i ribolovnim terenima. Plovna je Bačka strana.

1319 km – Bačko Novo Selo, udaljeno 1 km od Dunava. Pored samog znaka za 1319 km nalazi se čarda "Kod Nećka" pored koje je moguće usidriti se. Obala pogodna za pecanje.

1318.3 km d.o. – gornji kraj Rukavca Opatovac

1315.5 km – Opatovac

1314 km d.o. – donji kraj Rukavca Opatovac

1313.3-1308.3 km l.o. Bukinski rukavac
Brod u luci je siguran, ali nije to ono zbog čega su brodovi napravljeni.

Van mreže Veštica

  • Administrator
  • Morski vuk
  • *****
  • Poruke: 5.283
  • Pol: Žena
    • nautički.info - forum, nautika, informacije, saveti, iskustva, putopisi
  • 1: Moja Metla
  • 2: Dunas
  • 3: Marina Nauticki.info, Višnjica
Ono što znamo i ne znamo o Dunavu
« Odgovor #5 poslato: 20.08.2009, 00:12:02 »
1313 km – Mohovski prosek, prokopan da bi se skratio plovni put i izbegla velika krivina u Bukinskom rukavcu. Mesto opasno za plovidbu zbog brzaka i podvodnih stena. Potrebno je striktno pratiti plovni put. Postoji zabrana mimoilaženja.

1311.7 km - Mohovo

1310 km – Karađorđevo – nekada čuveno Titovo lovište, jedan deo je zaštićen kao Specijalni rezervat prirode.

1306 km – Šarengrad. U blizini ostaci (jedne kule i dela bedema) tvrđave sagrađene početkom XV veka od cigala.

1298.6 km – Ilok – grad-tvrđava iz polovine XV veka. Tvrđava je održavana i za vreme Turaka, pa je iz tog doba sačuvano tursko kupatilo i mauzolej.

1298.5 km – Bačka Palanka – nekadašnje graničarsko mesto. Za privez ili sidrenje je najpogodnija Tikvara (nekadašnji rukavac, sada prirodno jezero). Pri nižim vodostajima i za veća plovila sa dubljim gazom, pogodniji je kanal Bager, odakle se uz malo šetnje može obaviti nabavka u Bačkoj Palanci.

1297 km – drumski most Ilok-Bačka Palanka

1295 km – ulaz u kanal Bager. Na kraju kanala nalazi se "Kaloš čarda" koja ima privezište i malu peščanu plažu.

1294 km – Neštin – prvi put se pominje 1323 godine, dok se istorija sela proteže daleko u prošlost do mlađeg kamenog doba. Poznat i po događaju iz 1750. godine kada je ikona Presvete Bogorodice počela da toči suze, što je bio povod za izgradnju novog hrama u selu u kome se ikona i danas čuva.

1293 km – čarda Florida koja na otvorenoj vodi ima sopstveno privezište.

1291.5-1289 km – Miševac – pri manjem vodostaju su promenljivi plićaci.

1290 km d.o. – gornji kraj Susečkog rukavca. Rukavac je pogodan za plovidbu samo pri većem vodostaju.

1287-1276 km – vikend naselje koje pripada Čelarevu, nasuprot koga su Neštinska i Velika ada. Ade su odličan teren za ribolov.

1287 km – Čelarevo, 1km udaljeno od Dunava. Ime je dobilo po narodnom heroju Zdravku Čelaru 1946. godine. Pre toga se zvalo Čib.
U blizini je arheološko nalazište od izuzetnog značaja i kao takvo je pod zaštitom države, poznato pod imenom Avarska nekropola. Datirano je sa kraja VIII i početka IX veka. Istaživanja su počela 1972. godine. Otkrivena je nekropola sa oko 650 grobova koji su pripadali različitim narodima, tragovi naselja na samoj obali Dunava u čijem sklopu je pronađeno i nekoliko zlatarskih radionica.

1284 km – Gložan – naselje udaljeno 3 km od Dunava. Uz levu obalu su promenljivi plićaci pri niskom vodostaju. O nastanku naselja ne postoje pouzdani podaci. Pominje se u turskim poreskim spisima iz 1153. godine pod imenom Galožan. Do 1745. godine je bio pustara.

1283 km – Susek – naselje na udaljenosti 3 km od Dunava. Pominje se još u I veku kada je imao svoje utvrđenje i zvao se Cornacum, što ga svrstava u jedno od najstarijih sela. Za Susek se vezuje i postojanje davno isčezlog manastira Akalovo. U Suseku se nalazi i rezervat za sportske ribolovce.

1282.3 km – donji kraj Susečkog rukavca na desnoj, gornji kraj Šašićevog rukavca na levoj obali.

1280.2 km – Koruška – vikend naselje. Uz samu obalu su dobri ribolovni tereni.

1280.1 km – ušće reke Koruška

1277.8 km l.o. – donji kraj Šašićevog rukavca

1277 km – Banoštor – jedno od najstarijih sremskih naselja. Pominje se prvi put u XII veku. Ne zna se tačno da li na mestu sadašnjeg naselja ili u neposrednoj blizini, postojao je rimski grad Malata Bononija. Banoštor je dobio ime po nazivu tvrđave u čijoj blizini je i nastao.
Preporučuje se poseta čardi "Jole", pored koje se nalazi i skela koja prevozi putnike do Begeča.

1276 km l.o. – Begeč – naselje udaljeno 1 km od Dunava. Pominje se prvi put u XVI veku. Poznat je po jezeru "Jama" koje je nastalo potapanjem starog sela. Do pre desetak godina je pri niskom vodostaju bilo moguće videti toranj stare crkve.

1275.5 km – gornji kraj Begečkog rukavca

1273 km – Čerević – prvi put se pominje kao utvrđeno naselje 1339. godine, a od 1372. se vodi kao varoš. Dolaskom Turaka je raseljeno, pa se tek početkom XVIII pojavljuje stalno naselje. Čerević je rodno mesto književnika i pesnika Jovana Grčića Milenka.

1272.2 km – donji kraj Begečkog rukavca

1269 km – Futog – pominje se 1270. godine kao pristanište na Dunavu, ali arheološka nalazišta datiraju još iz IX veka. Pristajanje je najjednostavnije uz čardu "Kod Mike" i uz splav "Plavi Dunav". Oba pristana omogućuju snabdevanje vodom i strujom, kao i čuvanje plovila. Pošto je naselje smešteno uz samu obalu, postoji mogućnost raznovrsnog snabdevanja kako prehrambenim proizvodima, tako i gorivom. U centru se nalazi i servis za stakloplastične čamce i vanbrodske motore.
Između Futoga i Beočina , naročito na donjem špicu Beočinske ade, treba pripaziti na plićake.

1269 km – Beočin. Grad je udaljen 4 km od Dunava. Na obali se nalazi čarda "Karaš" ispod koje je peščana plaža pogodna za pristajanje plovila sa manjim gazom, dok se većim i plovilima sa dubljim gazom preporučuje sidrenje. Poznat je po fabrici cementa izgrađenoj 1869. godine.

1267 km d.o. – gornji kraj rukavca Mačkov Prud

1266-1255 km l.o. – vikend naselje Kamenjar sa pristanom na 1263.5 km uz restoran Kamenjar gde je moguće poručiti snabdevanje gorivom, ugovoriti servis i sl.
Preko puta, tj na desnoj obali, oko ostrva Mačkov prud i Mali mačak, na nižem vodostaju se stvaraju brojna peščana ostrvca.

1264 km d.o. – Rukavac, selo udaljeno 2 km.

1263 km l.o. – Tereni Kamenjar pogodni za ribolov

1262 km d.o. – donji kraj rukavca Mačkov Prud

1259.5 km l.o. – Stajaća Voda Sodroš, ulaz
Brod u luci je siguran, ali nije to ono zbog čega su brodovi napravljeni.

Van mreže Veštica

  • Administrator
  • Morski vuk
  • *****
  • Poruke: 5.283
  • Pol: Žena
    • nautički.info - forum, nautika, informacije, saveti, iskustva, putopisi
  • 1: Moja Metla
  • 2: Dunas
  • 3: Marina Nauticki.info, Višnjica
Ono što znamo i ne znamo o Dunavu
« Odgovor #6 poslato: 20.08.2009, 00:12:55 »
1259 km – Sremska Kamenica. Kao naselje se pominje u prvoj polovini XIII veka. Rodno je mesto pesnika Jovana Jovanovića Zmaja. U naselju je i pesnikov spomen muzej. Sremska Kamenica je vekovima bila centar fruškogorskog vinogradarstva. Bila je potpuno razorena dolaskom Turaka, gde se u zapisima vezanim za 1526. godinu kaže da su Turci u razaranju prosuli i 7000 bačvi vina koje je teklo u vidu potoka po Kamenici.

1257.8 km – rukavac Ribarskog ostrva, ulaz. Ribarsko ostrvo je nautički centar, ribolovačko i vikend naselje. Moguć je privez na nekoliko dana, snabdevanje vodom i strujom, uz stalnu čuvarsku službu. Prilikom uplovljavanja treba voditi računa o kupačima, jer je ulazak pored uređene plaže Štrand. U kompleksu se nalazi više ribljih restorana.

1257.6 km – Novi drumski most

1257.5 km – Veslački klub "Danubius" osnovan 1885. godine. Ima pristanište na otvorenoj pogodno za kraća zadržavanja.

1255.5 km – Stubovi bivšeg železničkog mosta srušenog tokom II svetskog rata.

1255 km – Novi Sad – glavni grad Vojvodine. Prostire se duž same obale na mestu na kom se dunav sužava i do 300 m širine. Osnovan je 1694. godine. Postao je centar srpske kulture i dobio ime i "Srpska Atina". Danas je i veliki industrijski i finansijski centar srpske ekonomije i univerzitetski grad. Krajem XVIII veka je intezivirano naseljavan kao vojno naselje. Rodno je mesto pesnika Miroslava Antića i Laze Kostića, matematičara i fizičara Mileve Marić-Ajnštajn...

1254.9 km – brodski pristan, Kapetanija pristaništa, ispostava pogranične policije i carina.

1254.9 – Petrovaradin i Petrovaradinska tvrđava koju zovu i "Gibraltar na Dunavu". Nastanjivano područije od praistorije. Ostaci iz bronzanog doba su posvedočili da je utvrđeno naselje bilo i u vreme Vučedolske kulture. Na mestu srednjevekovne građevine, sadašnja tvrđava je građena u periodu od 1692. do 1780. godine. Spada u najočuvanije tvrđave u ovom delu Evrope.

1254.2 – Železničko – drumski most

1253.4. – Kanal Dunav-Tisa-Dunav, tj Mali Bački kanal. Prevodnica na 4.5 km.

1252 km – Oficirska plaža i zatvoreni rukavac gde se može privezati čamac. Leva obala je šumovita i u sastavu Zaštićene zone prirode Koviljsko-petrovaradinskog rita.

1244 km – Sremski Karlovci – pominju se prvi put 1308. godine kao tvrđava pod imenom Karom, podignuta na temeljima utvrđenja iz doba Rimskog carstva. U Karlovcima se nalazi najstarija škola (otvorena 1726. godine), Karlovačka gimnazija (osnovana 1791., sa radom počela 1972., preseljena u novu zgradu 1891. godine), najstarija školska biblioteka u Srbiji sa oko 18000 knjiga, Pravoslavna bogoslovija... Sremski Karlovci su važno sedište srpske religije i kulture, ali i izazov za enologe i ljubitelje vina.
Pristajanje je moguće na pontonima ispred hotela "Dunav" ili na privezištu Udruženja sportskih ribolovaca. U blizini (cca 250 m) je benzinska pumpa, prodavnice, pekare, pijaca...

1238.5 km d.o. – naspram Stražilova, moguća pojava povremenih plićaka, a kod niskog vodostaja sprud.

1236 km – Čortanovci na 2km od obale – izletište, vikend naselje, uz samu šumu na 1237 km je neuređen kamp i mala plaža. Naspram naselja su tri ade. Pristajanje je moguće direktno uz obalu, odakle se kratkom šetnjom kroz šumu stiže do izvora Savinac gde se mogu obnoviti zalihe pitke vode. Rukavac Čortanovačke ade je zakrčen panjevima pa kroz njega treba ploviti sredinom rukavca i sa uključenim sonarom. Plovni put je između ade i leve obale.
U neposrednoj blizini Dunava nalaze se ostaci rimskog utvrđenja Ad Herculem. Nekada je tu postojalo kameno utvrđenje. Prema pronađenim novčićima, utvrđenje je izgrađeno najverovatnije krajem III ili početkom IV veka. Krajem IV veka je stradalo u požaru prilikom napada Varvara i više nije obnavljano. Danas je moguće videti kružni zid jugoistočne kule (prečnika preko deset metara), visok nešto preko metar i zidove glavnog bedema, široke skoro dva metra koji idu od kule prema zapadu-severozapadu. Istraživanjima je utvrđeno da se deo utvrđenja nalazi u koritu Dunava (dve kule i severni bedem).

1232.7 km – drumski most Beograd-Novi Sad. Beška – selo udaljeno oko 3 km od obale, pogodno za snabdevanje zbog većeg broja prodavnica i ostalih objekata za usluge. Bliže obali je vikend naselje. Na samoj obali su restoran "Sidro", hotel "Božić" i čarda "Bela lađa", uz koje postoje i pontonski pristani sa stalnom čuvarskom službom.
Na levoj obali se nalaze rukavci i bare koji formiraju ritsku zonu pogodnu za lov i ribolov, foto safari, posmatranje ptica... Na kilometar nizvodno od mosta, nalazi se Ladni izvor (izvor pitke vode).
Nasuprot Beške, nalazi se bačko selo Kovilj u kome je i poznati Koviljski manastir. Vodom se može posetiti mrežom kanala, ali samo na visokom vodostaju i uz pomoć dobrog poznavaoca Koviljskog rita (raspitati se na recepciji hotela "Božić"). Uz baru Arkanj se nalazi i čuvena koviljska čarda "Na kraj sveta".

1231 km – gornji kraj Krčedinske ade, ulaz u Gardinovački dunavac koji važi za jedan od najdužih dunavskih rukavaca. Vodi do mreže drugih rukavaca i bara koje čine pravu riznicu prirode bogatu ribama i pticama.

1228 km – Krčedin, udaljen od obale 3 km. Na obali je vikend naselje.

1226 km l.o. – donji kraj Krčedinske ade, izlaz iz Gardinovačkog rukavca

1224.3 km l.o. – gornji vrh Ločke ade. Ulazak u rukavac je rizičan, a obala nepristupačna zbog kamene regulacije

1222.3 km l.o. – gornji vrh Velike ade – ada i rukavci su pogodni za kampovanje i ribolov.

Na desnoj obali je ostrvo Janda oko kog se nalazi veći broj napera, pa treba oprezno pristajati.
Brod u luci je siguran, ali nije to ono zbog čega su brodovi napravljeni.

Van mreže Veštica

  • Administrator
  • Morski vuk
  • *****
  • Poruke: 5.283
  • Pol: Žena
    • nautički.info - forum, nautika, informacije, saveti, iskustva, putopisi
  • 1: Moja Metla
  • 2: Dunas
  • 3: Marina Nauticki.info, Višnjica
Ono što znamo i ne znamo o Dunavu
« Odgovor #7 poslato: 20.08.2009, 00:14:04 »
1215.5 km – Stari Slankamen. Arheološka iskopavanja pokazuju da je na obali Dunava kod Slankamena postojalo naselje još u antici, a kao utvrđeno mesto se prvi put pominje 1072. godine kada ga naseljavaju Sloveni. Ostaci tvrđave su vidljivi i danas. U Slankamenu se nalazi izvor mineralne vode i banjsko lečilište. Lečilište na obali Dunava je postojalo i za vreme Turaka. Sadašnja banja je izgrađena 1906. godine i najstarija je u Vojvodini.
Postoje dva priveza, a moće se pristati i uz restoran na vodi. Obala je plitka, muljevita, mestimično šljunkovita i kamena, voda je brza i treba voditi računa o naperima.

1215 km – Novi Slankamen, udaljen 1 km od obale

1214.5 km – ušće reke Tise. Tisa izvire u Karpatima, kroz našu zemlju teče 164 km i plovna je celim tokom. Na ušću i u blizini svetionika su mogući plićaci.

1214 km d.o. – rečno ostrvo Mala Slankamenačka ada

1212.5 km d.o. – kamen (stena) Jozefina. Pojavljuje se na površini pri nultom vodostaju u Zemunu.

1211.5 km – desna obala je pristupačna i pogodna za kampovanje. Moguć je pristup kolima.

1210 km d.o. – uz obalu se nalazi izduženi sprud sa livadom i retkim drvećem. Prilaziti mu sa donje strane. Tereni su dobri za kampovanje.

1209.5 km l.o. - Ulaz u kanal Karaš (Karašac), u stvari rukavac Tamiša kojim su spojene vode reke Tamiš i Dunava. Podvodna pregrada na početku kanala. U blizini se nalazilo nekad staro ušće Tamiša u Dunav i kanal Karaš je jedino što je preostalo od nekadašnjeg korita.

1207 km – Surduk – selo u useku desne obale, jedva vidljivo sa vode. Surduk je turska reč koja znači provalija. U antici mesto je bilo poznato kao Rittium. Surduk se prvi put pominje polovinom XV veka, tačnije 1445. godine, iz preturskog vremena. Selo je postojalo i u turskom periodu, a kod sela je postojala skela preko Dunava. Velike istorijske promene učinile su da je Surduk 1702. godine zabeležen kao selo, 1726. godine kao pustara, da bi ponovo bio naseljen sredinom XVIII veka.
Na 3km od leve obale je Čenta koja se prvi put pominje 1549. godine. Naziv potiče od staroslovenske reči "Čantra" (torba) jer je u srednjem veku selo bilo okruženo barama i močvarama, pa se praktično nalazilo na ostrvu.

1206.5 km – obala nije pogodna za pristajanje. Na dnu su mulj, šljunak i glina.

1206-1203 km l.o. – brz rečni tok sa komešanjem vode, uz obalu kamena regulacija. Na tom potezu se nalazi ribolovni teren "Papuča".

1204 km l.o. – ulaz u nekadašnji Stari Dunavac Surduk-Opovo kroz Pančevački rit, sada zatrpan.

1202-1201 km l.o. – Deda-Gavrina ada. Rukavac je zakloljen i pogodan za kampovanje i ribolov. Ulaz je na 1201. km. Pri niskom vodostaju celom dužinom istočne obale se prostire peščana plaža. Leva obala Dunava naspram Gavrine ade je pogodna za sidrenje.

1201 km - gornji kraj Belegiškog rukavca

1200-1195 km – Tereni oko Belegiša – peščane i ade obrasle mladom šumom (Velika ada, Mala ada, Formoza). Tokom niskog vodostaja se pojavljuju i brojni sprudovi. Pogodno za kampovanje, ribolov, duži boravak.

1199 km – selo Belegiš, udaljeno 1 km od obale, na uzvišenju. Prvi put se pominje početkom XV veka, tj 1404. godine kao palanka. U blizini sela pronađeno je mnogo ostataka praistorijske i rimske keramike. Za vreme II svetskog rata je bio partizanska baza, a 1944. je u Belegišu formiran i održana prva sednica Glavnog Narodnooslobodilačkog pokreta Vojvodine. U centru sela je crkva sa dva tornja, izgrađena 1927. godine (zbog propadanja renovirana 1998) i najveća je u sremskoj eparhiji.

1196 km – donji kraj Belegiškog rukavca

1195 km d.o. – Ribarsko naselje

1192 km – Stari Banovci. Selo se prvi put pominje 1473. godine, a u okolini se u antička vremena nalazila rimska tvrđava.
Pristajanje je moguće uz šljunkovitu obalu, u pravcu crkve, gde je u blizini moguće snabdevanje. Na samoj obali se nalazi restoran "Venecija". Za noćenje i duže zadržavanje je pogodnija leva banatska strana koja pruža i veću zavetrinu.

1189 km – Novi Banovci. Područije je naseljavano još od davnina. U centru postoji rimsko arheološko nalazište Burgena. Nekad su Novi Banovci predstavljali granicu Istoka i Zapada.
Tereni pogodni za ribolov.

1187-1185 km – Batajnički sprud, vidljiv na nižim vodostajima.

1184 km – Batajnica – naselje koje je po mišljenju istoričara, potkrepljenom iskopinama prema Dunavu, postojalo još u bronzanom dobu. Postoje dve legende o samom imenu. Jedna legenda govori da se naselje zvalo Blatajnica jer je bilo močvarno i blatnjavo, pa da se vremenom glasovnom promenom "l" izgubilo. Druga i verovatnija je da je Batajnicu osnovao mađarski grof Bataj u XVI veku i da je po njemu i dobila ime.
Uz neuređenu plažu se nalaze restoran "Brod" i čarda "Piđe".

1183.5-1178.7 km l.o. – rukavac Beljarica (Totski Dunavac) koji prolazi kroz plavni teren Beljaricu. Između rukavca i plovnog puta nalazi se grupa manjih ada koje sa spoljne, dunavske strane imaju kamenu regulaciju sa više poprečnih građevina (napera).
Danas je nepristupačno i pretežno nasuto.

1178.5 – rukavac Balaton. Ima nekoliko račvanja. Dubina se kreće od 2 do 5 m. Ulaz je problematičan pri nižem vodostaju. Do pre nekoliko godina je bio najveće prirodno mrestilište riba na levoj obali Dunava.

1178-1176 km l.o. – Ade Beljarica gornja i Beljarica donja. Odličan teren za ribolov.

1177 km d.o. – Goveđi brod

1173 km – Zemun. Pominje se pod imenom Taurunum u III veku p.n.e. kao jedno od značajnih utvrđenja Kelta. 1183. godine se pominje kao mađarski utvrđeni grad pod imenom Zemlen (zemljani, zemlja, zemunica). U brojnim sukobima Vizantije i Ugarske za prevlast, više puta je rušen i izgrađivan. Krajem XII veka pada pod Ugarsku vlast, a u prvoj polovini XVI pod Tursku. Od 1739. do 1918. predstavlja austrougarsko granično mesto, a u novembru 1918. ulazi u sastav novoformirane Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca. Bogata istorija je ostavila tragove u vidu starih crkava, kuće porodice Karamata iz 1764. Kula Sibinjanin Janka izgrađena 1900. godine na Gardošu kao milenijumski spomenik koji označava pripadnost ovih krajeva Ugarskoj.
Uređena pristaništa u rukavcu su pogodna za duža zadržavanja, a privezišta uz kej se mogu koristiti za kraće zadržavanje i snabdevanje. Pijaca je od obale udaljena samo 100 m.
Na levoj, banatskoj obali su vikendice i sojenice Zemunaca.

1172.3-1170 km – Veliko Ratno Ostrvo dobilo naziv kao strateška tačka sa koje je Beograd napadan i branjen. Na gornjem špicu se nalazi uređena peščana plaža "Lido". Unutar ostrva je bujna vegetacija i stanište brojnih vrsta ptica. Odatle počinje i Galijaški dunavac koji na donjem delu ostrva ulazi u Savu.

1170 km – Malo Ratno Ostrvo (konjsko ostrvo) nastalo kad i Veliko, od podvodnog spruda koji je "izronio" u XVI veku.

1170 km – ušće Save. Reka duga 940 km, nastala spajanjem Save dolinke (izvire na Kranjskoj gori) i Save bohinjke (izvire južno od Triglava). Plovna od Siska do Beograda za rečne brodove.
Brod u luci je siguran, ali nije to ono zbog čega su brodovi napravljeni.

Van mreže Veštica

  • Administrator
  • Morski vuk
  • *****
  • Poruke: 5.283
  • Pol: Žena
    • nautički.info - forum, nautika, informacije, saveti, iskustva, putopisi
  • 1: Moja Metla
  • 2: Dunas
  • 3: Marina Nauticki.info, Višnjica
Ono što znamo i ne znamo o Dunavu
« Odgovor #8 poslato: 20.08.2009, 01:56:52 »
1170 km – Beograd – glavni grad Srbije. Jedan od najstarijih gradova u Evropi. Osnovali su ga Kelti u III veku p.n.e. iz čijeg perioda je i utvrđenje (danas, Kalemegdanska tvrđava) da bi kasnije postao rimsko naselje Singidunum. Današnji naziv se prvi put pominje 878. godine pod slovenskim imenom Beligrad. Glavni grad je od 1403. godine. 1521. godine Beograd osvajaju Turci. Tokom XVII i XVIII se naizmenično smenjivala vladavina Turaka i Austrougara. Ustanici su ga zauzeli 1807., a Turci su se konačno povukli 1867. godine. U periodu od 1723. do 1736. godine je građena Beogradska tvrđava. Tokom I svetskog rata Austrijanci 1914. godine bombarduju i zauzimaju Beograd, ali je oslobođen posle samo tri dana, da bi ga Austrija i Nemačka ponovo zauzele 1915., a Srbi i delovi savezničke vojske oslobodili 1918. godine. U II svetskom ratu bombardovan 6. i okupiran 12. aprila 1941. od strane Nemaca. Konačno oslobođen 20. oktobra 1944. godine. "Preživeo" još jedno bombardovanje (bombardoavna je cela Srbija) od strane NATO pakta u periodu od 24. marta do 10. juna 1999. godine.
Zbog svoje burne istorije, Beograd obiluje kultruno-istorijskim znamenitostima. Među najpoznatijima su planina Avala - Avalski toranj i izletište, Kalemegdan - Beogradska tvrđava, Stambol kapija i Pobednik (spomenik), Stari dvor, Kuća cveća odnosno mauzolej Josipa Broza Tita, Skadarlija...

1169 km d.o. – uređena marina "Stara Centrala" sa pontonima za privez čamaca. Moguće pristajanje ako ima mesta, kao i snabdevanje vodom i strujom. Zaklonjena od plovnog puta i vetrova.

1168.5 km l.o. – Borčanski (Jojkićev) Dunavac – jedan rukavac Tamiša. Zove se još i Vizelj, Viselja. Dug je oko 2 km. Na nižem vodostaju nepristupačan za sve vrste plovila, dok na normalnom i visokom vodostaju mogu da uplove samo manja plovila. Postoji i vikend naselje.

1168 km d.o. – Luka Beograd, tj basensko slobodno carinsko pristanište. Izgrađena 1961. godine. Nije dozvoljen pristup turističkim plovilima.

1166.5 km – Pančevački most (železničko-drumski)

1163 km d.o. – ulaz u rukavac Ada Huja. Sa gornje strane prohodan, ali se preporučuje ulaz sa donje strane u pregrađeni rukavac zvani "Karlica", pored ostrvceta poznatog kao "Paradajz ostrvo". U rukavcu nekoliko marina, pogodnih za pristan, sa mogućnošću snabdevanja strujom i vodom. Najbliža benzinskoj pumpi i prodavnicama je marina "Galija".

1162 km – Višnjica. Prvobitno selo, a od sedamdesetih godina prigradsko naselje. Razne su priče o tome kako je dobila ime. Neki smatraju da je postojala još u doba Turaka i da je nazvana kada je u tim vremenima, devojka po imenu Višnja izvršila samoubistvo zbog neostvarene ljubavi. Postoji mišljenje i da su za ime zaslužena polja voćnjaka višnje, kao i da je mesto dobilo ime po Višnji Obrenović, majci Miloša Obrenovića.
U sastavu Višnjice je i Višnjička banja koja je naziv "banja" dobila jer se u njoj nalazi lekoviti izvor vode bogate sumporom.

1160-1159 km – račvanje Dunava u tri plovna rukavca – Velike, Srednje i Male vode. Sva tri su plovna, ali su samo Velike vode zvanično plovni put. Račvanje je stvorilo više ostrva. Između Velikih i Srednjih voda se nalazi ostrvo Forkontumac, dugo 7km i obraslo šumom. Nekada bilo karantin za ljude i robu koji su iz Turske dolazili u Austrougrasku. Na gornjem delu ostrva se nalazi vikend naselje Bela stena sa peščanom plažom čija veličina varira u zavisnosti od vodostaja.
Srednje i Male vode dele ostrva Štefanac, Čakljanac i Donja ada koje su vremenom zbog zasutih rukavaca postale jedno ostrvo. Neki ga zovu i Ostrvo zaljubljenih.

1158 km – Turski Dunavac (Tos-pašin Dunavac), poznatiji kao Male vode, za koji postoji legenda da su ga Turci prokopali u nekom od ratnih pohoda. Pri ulasku treba ploviti bliže desnoj obali zbog sprudova koji se pojavljuju pri niskom vodostaju na levoj, tj "špicu" Srednjih i Malih voda. Takođe treba obratiti pažnju na panjeve na levoj obali, uglavnom na početku rukavca. Pogodan je za duži boravak i ribolov.

1154.2 – ušće reke Tamiš. Izvire u Rumuniji, u srednjem delu Karpata. Od 359 km ukupne dužine, kroz Srbiju, tj Banat protiče 118 km. U antičkim vremenima se pominje kao Tibiskus i Tibisis. Ima mali pad celim tokom zbog čega je krivudav. Zvanično je plovan do Pančeva (3 km od ušća). Na ušću se prilikom visokog vodostaja pravi veliki liman. Ulaz u Tamiš je regulisan prevodnicom.

1154 km – Pančevo – grad. Zbog mnogobrojnih promena u vladavini u kojoj su se smenjivali Rimljani, Kelti, Huni, Avari, Sloveni, Mađari, Turci... često je menjan i naziv. Prvi naziv naselja je bio Panuka. Kao grad i trgovačka varoš se prvi put pominje 1153. godine. Današnji naziv je dobio 1918. godine. U blizini Pančeva se nalazi manastir Bavanište iz XVI veka.
Vodom se do grada može doći samo ulaskom u Tamiš. Moguće je pristajanje za obalu ili uz neki od mnogobrojnih splavova-restorana.

1150 km – Izlaz iz Srednjih voda.

1149 km – na desnoj je Veliko Selo, na levoj Starčevo, oba naselja udaljena po 4 km od obale.
Na sadašnjoj teritoriji Starčeva je postojalo naselje još u mlađem kamenom dobu, o čemu svedoči arheološko nalazište ("Starčevačka kultura"). Pronađeni ostaci su potvrdili da je na ovom lokalitetu postojalo i tračansko-ilirsko, a kasnije i rimsko naselje. Srpsko naselje je postalo u XVI veku.

1148.6 km – Izlaz iz Turskog Dunavca i ponovno spajanje sva tri rukavca.

1147 km l.o. – Vojlovica – naselje udaljeno 2 km od obale. Ime je dobilo po manastiru Vojlovica koji je (po zapisima iz samog manastira) 1383. godine sagradio despot Stefan Lazarević, a obnovio ga 1405. godine (u literaturi se kao godine osnivanja pominju još 1404. i 1567. godina). Poslednji put je obnovljen 1981. godine. Poseduje ikonostas iz XVIII veka. Pored crkve se nalazi grob sa templarskim krstom.

Brod u luci je siguran, ali nije to ono zbog čega su brodovi napravljeni.

Van mreže Veštica

  • Administrator
  • Morski vuk
  • *****
  • Poruke: 5.283
  • Pol: Žena
    • nautički.info - forum, nautika, informacije, saveti, iskustva, putopisi
  • 1: Moja Metla
  • 2: Dunas
  • 3: Marina Nauticki.info, Višnjica
Ono što znamo i ne znamo o Dunavu
« Odgovor #9 poslato: 20.08.2009, 23:14:54 »
1144 km – Vinča – selo poznato po jednom od značajnijih arheoloških nalazišta.
Praistorijski lokalitet Belo brdo je na samoj obali Dunava i predstavlja svetski poznato arheološko nalazište sa ostacima, velikog neolitskog naselja nastalog 4.500 godina p.n.e. U toku iskopavanja, koje je 1908. godine započeo profesor Beogradskog univerziteta dr Miloje Vasić, otkrivene su brojne kuće, zemunice sa ostacima materijalne kulture praistorijskog čoveka.
Vinčanska kultura prostirala se oko 4000. godine pre naše ere, na teritoriji većoj od teritorije bilo koje neolitske kulture u Evropi. Istraživanja su počela prvi put 1875. godine u Transilvaniji, a 1901. u Srbiji.
Priobalni pojas Dunava u zoni Vinče proglašen je Arheološkim parkom.
Pored arheološkog nalazišta, Vinča je poznata i po manastiru Vavedenje iz XV veka, kao i Institutu za nuklearna ispitivanja "Vinča".

1141 km – Ritopek – prigradsko naselje Beograda. Na lokalitetu Kamena glavice pronađene su ranosrpske nekropole iz X i XII veka, a duž dalekovoda su otkriveni komadi slovenske keramike.

1139 km – ulaz u rukavac Ivanovo, koji je pregrađen regulacijom (kamenim nasipom) preko kog se voda ne preliva. Preporučljivo je koristiti izlaz iz rukavca.

1137 km – ostrvo Omoljička ada, pored kog se nalazi i manje ostrvo zvano Ljubavno ostrvo. Dobri ribolovni tereni.

1136 km - donji kraj Ivanovačkog rukavca. Tu je zimovnik za brodove i šlepove. Na 2.5 km od zimovnika je naselje Ivanovo.

1132.5 km – Grocka – prigradsko naselje Beograda, vikend-naselje. Pronađeni tragovi svedoče o tome da je teritorija današnje Grocke bila naseljena još u mlađem kamenom dobu. Prvi put se pominje u pisanoj formi 878. godine pod imenom Gradec, zatim 1521. pod imenom Hisarlik (utvrđena vojna postaja na carigradskom drumu). Najviše podataka o Grockoj nalazi se u zapisima putopisaca i turskim popisima iz srednjeg veka. Ima više arheoloških nalazišta, pronađeni su fosili, nove vrste školjki i puževa kojih nije bilo na drugim teritorijama nekada Panonskog mora, zatim kosti mamuta, rogovi jelena, vilica hipariona...

1132-1128.5 km d.o.  - Gročanska ada. Na ulasku u rukavac između obale i ade, voda je muljevita i ima panjeva. Rukavac je plovan i moguće je pristajanje. Naspram Gročanske ade, nalazi se ada Goli Đoka. Pogodna je za zaklon i noćenje (između ade i leve obale).

1128.5-1127km – Brestovička ada, odmah ispod Golog Đoke, takođe pogodna za duži boravak. Na donjem delu ade se pri nižim vodostajima pojavljuje lepa plažica.

1124 km d.o. – Orašac. Ribarsko naselje, nekad sastavljeno od drvenih sojenica. Udaljeno 1 km od obale.

1120 km d.o. – Jugovo – izletište i kamp naselje. Ime je dobilo zbog položaja zemljišta i specifične klime, mada se priča i da je nazvano po turskom begu Jugi, čiji je posed bio na današnjem Jugovu. Obala od Jugova prema Smederevu je šljunkovita.
Na levoj obali naspram Jugova je Pločićka provala, ulaz u kanal dug oko 200 m. Kanalom se stiže do jezera Provala. Jezero je nastalo od podzemnih voda Dunava, bistre i prozirne vode, dubine oko 8 m. Ulazak u kanal je moguć samo malim čamcem.

1118.5 km – ulaz u Smederevski rukavac, gornji kraj Smederevske ade. Ada je pogodna za duži boravak i ribolov.

1116 km – Smederevo – grad koji iako se prvi put pominje 1019. godine u povelji Vizantijskog cara Vasilija II, zatim i 1381. godine u povelji kneza Lazara, na značaju dobija tek 1430. godine, kada zbog vraćanja Beograda Ugarskoj, postaje srpska prestonica. Smederevsku tvrđavu je između 1428. i 1430. godine sagradio despot Đurađ Branković, o čemu svedoči natpis izveden opekom na zidu jedne od kula. Osnova tvrđave ima oblik nepravilnog trougla, sa svih strana okružena vodom (Dunav, rečica Jezava i veštački napravljen rov ispunjen vodom), što je čini jedinstvenom u srpskoj srednjevekovnoj arhitekturi. Jedna je od najvećih ravničarskih tvrđava u Evropi. Ima dugu i burnu istoriju tokom koje je više puta rušena i građena, osvajana i oslobađana.

1115.2 km d.o. – nekada ušće reke Jezave, 1967. godine je regulisana tako da se više ne uliva u Dunav.

1115 km – Mala ada između Smederevske ade i banatske strane. Naspram vrha Male ade je ulaz u rukavac Aglov. Prolaz između banatske strane i Male ade ("Drešina bara") treba izbegavati pri niskom vodostaju. Svi tereni leve obale su pogodni za boravak, zaklon od nevremena, ribolov, ali treba obazrivo ploviti jer ima dosta potopljenih stabala, panjeva...

1112 km – drumski most Kovin-Smederevo

1111.8 km – izlaz iz Smederevskog rukavca

1111.5 km – Kanal železare Smederevo (pristanište, terminal za utovar/istakanje cisterni)

1108.4 km – Kovinski Dunavac "Ponjavica". Dugačak je oko 1,5 km, širok oko 70 m, a dubina je dovoljna za uplovljavanje pri svim vodostajima (oko 3 m). Ulaz u zimovnik Kovin.
Kovin – grad na 2 km od obale. Pod sadašnjim imenom se pominje prvi put u XII veku, a neolitska nalazišta i ostaci iz bronzanog doba, svedoče da je i tad bio naseljen.Utvrđenje (danas Stari grad) datira još iz rimskog doba i tu su pronađeni novčići sa likom između ostalih i Julija Cezara. Ostaci tvrđave su od 1995. godine upisani kao spomenik kulture od velikog značaja u Srbiji. Pored kulturno-istorijskog nasleđa, teritoriji Kovina pripada i više od pola ukupne teritorije Deliblatske peščare koja je zaštićena kao prirodni rezervat. Bogata raznovrsnom florom i faunom: retkim primercima aromatičnih biljaka, brojnim vrstama lovne divljači, kapitalnim primercima jelena... Osim Dunava koji prolazi kroz opštinu, Kovin ima jezera i bare bogate ribom i mnogobrojnim vrstama ptica. Tu su jezero Kraljevac, Crna bara...

1106 km – nekadašnje ušće Velike Morave.
Kulič – vizantijsko, kasnije i tursko utvrđenje od kamena, danas u ruševinama.
Naspram Kuliča se nalazi ostrvo Žarkovačka ada. Strana ka levoj obali je pogodna za boravak i ribolov, ulazi se sa donje strane.

1104.5 km – ušće Velike Morave. Nastaje spajanjem Južne i Zapadne Morave kod grada Stalaća. Dužina toka je 185 km (sa Zapadnom Moravom koja je duža pritoka – 487 km). Zvanično nije plovna osim u prvih nekoliko kilometara. Nosi sa sobom velike količine peska i šljunka koji se gomilaju u Dunavu stvarajući prirodne prepreke i nanosi.

1102.9 km – Dubravica. Spominje se kao rimsko i srednjevekovno naselje. Za vreme prvog srpskog ustanka je bila trgovačko naselje odakle je skelom organizovan prevoz preko Dunava (Dubrovačka skela), kao što je bila i značajna skela na Moravi.

1102 km d.o. – Pećanski dunavac koji je sada pregrađen, tj više ne postoji, nekada je postojao ulaz. Na levoj obali se nalazi naselje Brza Vrba.

1101 km – i niže su potopljeni peščani sprudovi.

1100 km – Ostrovo, selo koje je bilo jedinstveno po svojoj lokaciji. Jedno od retkih koje se nalazilo na samoj dunavskoj adi, nekada okruženo sa svih strana vodom – Dunav, Pećanski rukavac i Kostolački kanal.

1099 km d.o. – ostrvo Dubović, Dubrovačka ada – plavna zona, ade obrasle drvećem, sa peščanim sprudovima i nanosima, vremenom spojene sa obalom uz koju su poprečne regulacije.

1097 km – Stojkova ada, ostrvo obraslo drvećem, pogodno za boravak i ribolov.

1096.7 km l.o. – ulaz u Gajski rukavac, uploviti sredinom rukavca, a kasnije se držati desne strane uz obalu. Plovan je pri svim vodostajima, dubina se kreće od 3-5 m. U rukavcu ima saobraćaja. Oko 1.8 km od ulaska u rukavac, nalazi se plaža Raj. Preko puta plaže je obala pogodna za pristajanje i duži boravak. Moguće je snabdevanje strujom i vodom (plaća se).

Brod u luci je siguran, ali nije to ono zbog čega su brodovi napravljeni.

Van mreže Veštica

  • Administrator
  • Morski vuk
  • *****
  • Poruke: 5.283
  • Pol: Žena
    • nautički.info - forum, nautika, informacije, saveti, iskustva, putopisi
  • 1: Moja Metla
  • 2: Dunas
  • 3: Marina Nauticki.info, Višnjica
Ono što znamo i ne znamo o Dunavu
« Odgovor #10 poslato: 02.09.2009, 12:16:35 »
1096 km – Kostolac, gradsko naselje poznato prvenstveno po arheološkom nalazištu Viminacijum. Viminacijum je nastao u I veku kao rimski grad i logor. U istraživanjima su pronađene zanatske radionice, peći za pečenje opeke, terme, svetiljke... Iskopan je mauzolej za koji se pretpostavlja da je grobnica cara Hostilijana, sina Trajana Decija. Pronađeno je i više grobnica sa izuzetnim freskama, kao i mnoštvo novčića. Viminacijum je 1949. godine stavljen pod zaštitu države kao spomenik kulture – arheološko nalazište, a 1979. godine je proglašen izuzetnim kulturnim dobrom.

1095.5 km d.o. – ulaz u Kostolački kanal. Pogodno za pristajanje, sklanjanje od vetra i nevremena, ribolov. Rukavac se širi posle termoelektrane. Prošireni deo je pogodan za sportove na vodi. Tu je i uređena plaža sa tuševima. U blizini su prodavnica i benzinska pumpa.

1091.5 km – ušće reke Mlave. Mlava nastaje kao Tisnica u Kučajskim planinama (istočna Srbija). Na 38 km od izvora uliva se Žagubičko vrelo i odatle postaje Mlava sa tokom od 122 km do ušća u Dunav koje je veštački prokopano.

1090.5. km – ulazak u rukavac Žilova, gornji kraj ade Žilove. Rukavac, tj ada pogodni za pristajanje, duži boravak, ribolov. Preko ade dalekovod.

1088 km – donji kraj ade, izlazak iz rukavca Žilova.

1087 km l.o. – Dubovac – selo nastalo 1323. godine i tada je bilo na samoj obali Dunava. Plavna zona.

1083.5-1081.5 km d.o. – Zavojska ada. Uz obalu su podvodne kamene regulacije, pa nije moguć ulazak u Zavojski rukavac.

1082-1078 km – rukavac Čibuklija. Ada Čibuklija je većim delom potopljena, naročito donji kraj. Ulazak u rukavac je moguć sa Ramske strane. Pogodno za ribolov.
Čitavo područje je plavno, sa dosta potopljenih ostrvaca, sprudova.

1077 km – Ram. Iznad Rama su ostaci rimskog grada Lederate i utvrđenja za koje ne postoji pouzdana informacija kada je izgrađeno. Najstariji zapis o Ramu datira iz 1128. godine iz viznantinsko – mađarskih ratova, dok tvrđava potiče iz turskog doba. Krajem XV i početkom XVI veka, turski sultan Bajazit II je preradio i ojačao postojeće utvrđenje za potrebu borbe vatrenim oružjem. Nedaleko od tvrđave, Turci su podigli i karavan saraj oko kog se razvilo današnje naselje.
Dunav je u ovom delu dosta širok, pa vetrovi stvaraju velike talase. Moguće je sidrenje, ali treba biti obazriv zbog brzine i dubine vode, kao i kamenitog dna. U naselju je moguće snabdevanje osnovnim namirnicama. Na samoj obali se nalazi restoran, ispod kog je pristan skele za prevoz ljudi i automobila na levu (banatsku) obalu.
Na levoj obali se nalazi Labudovo okno – prirodni rezervat u sastavu Deliblatske peščare.

1076.5 km l.o. – Stara Palanka – malo ribarsko mesto na samoj obali Dunava, sa pristanom za skelu koja preko Dunava plovi od Rama, motel/restoranom i malom prodavnicom. Pripada Banatskoj Palanci, udaljenoj oko 1 km. Područje naseljeno u XVII veku.

1076 km – ulaz u kanal Dunav-Tisa-Dunav

1075 km – ušće reke Nere. Izvire u Rumuniji u planinama Semenik. Duga je 124 km, od čega na 27 km pa do ušća u Dunav, predstavlja graničnu reku između Srbije i Rumunije.

Od državne granice, u plovidbi nizvodno, svi nautičari su obavezni da se pridržavaju propisa o plovidbi u pograničnoj zoni, kao i da istaknu zastavu Republike Srbije saglasno Dunavskoj konvenciji. Granična linija je glavna struja Dunava.

Od 1075-1061 km uz obalu ima dosta panjeva, pa treba biti oprezan, tj držati se plovnog puta.

1072.5 km l.o. – rumunsko selo Bazias u kome je 1225. godine Sava Nemanjić osnovao pravoslavni manastir.

1072 km d.o. – Gorica – brdo nadmorske visine 282 m. Obala je pretežno kamenita, ponegde peščana. Tu je alasko sastajalište. Teren je pogodan za kampovanje. U podnožju brda je prirodni izvor "Hajdučka voda".

1070 km l.o. – ušće rečice Ribiš

Brod u luci je siguran, ali nije to ono zbog čega su brodovi napravljeni.

Van mreže Veštica

  • Administrator
  • Morski vuk
  • *****
  • Poruke: 5.283
  • Pol: Žena
    • nautički.info - forum, nautika, informacije, saveti, iskustva, putopisi
  • 1: Moja Metla
  • 2: Dunas
  • 3: Marina Nauticki.info, Višnjica
Ono što znamo i ne znamo o Dunavu
« Odgovor #11 poslato: 04.09.2009, 11:58:12 »
1069 km d.o – Zatonje – selo na ulazu u nekadašnji Kiseljevački rukavac koji je pregrađen nasipom iza kog se sada nalazi Srebrno jezero. Sa obe strane jezera nalazi se vikend naselje Kalinovac. Tereni pogodni za kampovanje, moguće je snabdevanje osnovnim namirnicama.
Početak Kiseljeva, nekada ostrva (ade), danas je povezano sa kopnom.

1067 km l.o. – Rumunsko ostrvo Calinovat (Kalinovac).

1065 km d.o. – Ostrovo – vikend naselje na nekadašnjem ostrvu Kiseljevo. Nekada je tu bila pogranična karaula, danas preuređena u gostionicu.
Srebrno jezero – veštački nastalo pregrađivanjem Kiseljevačkog rukavca. Dugačko je oko 14 km, široko oko 300 m. Puni se podzemnim vodama sa okolnih terena, koje prolaze kroz pesak čime se prirodnim putem prečišćavaju, što jezersku vodu čini bistrom i čistom. Jezero je okruženo šumom i predstavlja turističko-ugostiteljski kompleks sa hotelom, pansionima, uređenom plažom, kampom, sportskim terenima i restoranima.

1062 km d.o. – ulaz u rukavac i zimovnik Kiseljevo, obeležen svetionikom. Pogodno za pristajanje, duži boravak i zaklon od nevremena. Pristajanje je moguće uz nasip, kao i u marini "Silver Lake". Na putu koji vodi iz kompleksa ka magistralnom putu je prodavnica u kojoj je moguće snabdevanje namirnicama.
Pri izlasku iz rukavca, nizvodno ka Velikom Gradištu, desna obala obiluje plićacima, pa se preporučuje opreznost i držanje plovnog puta da bi se izbeglo nasukavanje.
Celo područije je bogato ribom.

1060 km l.o. – ušće rečice Tiganski (Ciganski)

1059 km d.o. – Veliko Gradište – grad. Na ovom lokalitetu, u pravcu ušća reke Pek, još u prvoj polovini I veka je postojalo rimsko naselje Pinkum, kao i kameno vojno utvrđenje – kastel. Kovan je poseban bakarni novac od čega danas postoji svega pet primeraka. Posle Rimljana, Huna i Avara, u VI i VII veku se naseljavaju Sloveni. Spominje se da su i Turci tokom svoje vladavine izgradili ili samo ojačali postojeće utvrđenje. Gradište je među prvima oslobođeno u prvom srpskom ustanku.
Danas se u Velikom Gradištu nalaze: pogranično mesto, carinski prelaz, međunarodno putničko pristanište, kapetanija pristaništa. Moguće je snabdevanje gorivom, vodom i namirnicama. Bogat kulturni sadržaj.

1058.8 km l.o. – ušće reke Mik

1058 km l.o. - Susca(Šuška) – rumunsko naselje

1057.5 km d.o. – ušće reke Pek. Izvire u podnožju Crnog Vrha sa tokom od 124 km. Ušće je zbog višeg vodostaja pretvoreno u zaliv bogat svim vrstama ribe. Zovu je i zlatonosna reka jer u svom koritu skriva sitne čestice zlata. Eksploatacija zlata iz rečnih nanosa počela je još u vreme Rimljana, trajala i za vreme Turaka, sve dok se u drugoj polovini XX veka nije zbog veće produktivnosti, prešlo na industrijsku preradu.
1811. godine je na reci Pek, kod Velikog Gradišta, napravljena i prva hidrocentrala u Srbiji, ali je ubrzo i prestala sa radom.

1056.9 km l.o. – ušće reke Radimna

1055 km d.o. – Požežena – ribarsko selo nasuprot kog je na levoj obali istoimena Pojejena (Požežena) – rumunsko naselje.

1054 km – Luka – ovde Dunav skreće preko 30°, stvarajući brzak, zatim veliki Uman, a potom vrtlog. Na obali ima restorana, moguće je snabdevanje. Pogodno za kampovanje i ribolov.

1050.9 km l.o. – ušće reke Prva reka

1048 km d.o. – Vinci – selo i vikend-naselje na samoj obali Dunava. Obala je peščana, postoji uređena plaža, kao i mala seoska marina. Ima restoran na obali i dve prehrambene prodavnice.
Na levoj obali se nalazi Moldova-Veche, rumunski industrijski grad, nekada je bio vojno utvrđenje.

1047.5 km – Početak Golubačkog rukavca. Rukavac je širok zbog potapanja velikog terena i razliven. Zbog brojnih plićaka, preporučuje se plovidba plovnim putem.

1047-1041 km – ostrvo Moldova (nekada naše, sada rumunsko). Za međunarodnu plovidbu je obeležen levi rukavac Koronini.

1045.3 km - Na levoj obali je ušće rumunske rečice Bosneaqul.

1045 km l.o. – most Moldova Veche

1044.5 km d.o. – Usije – selo. Zbog slabog protoka je voda plitka. Obala je šljunkovita i peščana, tereni pogodni za kampovanje, ribolov. U naselju se nalazi i likovna kolonija.

1043 km d.o.  – Golubac – grad. Marina za male brodove sa manjim gazom. Na obali je benzinska pumpa, u blizini prodavnice i pijaca. Zbog vetrova, Dunav ispred i iznad Golupca je zvanično regatno polje na kome se održavaju prvenstva Srbije u jedrenju.

1042.5 km l.o. – ušće rečice Varad

1041.5 km d.o. – Dedine – vikend naselje sa izvorom pitke vode "Točurak" i pastrmskim ribnjakom.
Na levoj obali Coronini (Peskari)

1041 km l.o. – stena Babakaj. U putničkim zabeleškama iz 1893. godine, opisana je kao usamljena i na vrhu zašiljena stena, koja stoji tu kao predstraža klisure, kao preteča mnogih stena iznad i ispod vode koje otežavaju prolaz klisurom, stoji kao opomena na opasnosti koje odatle počinju. Jedna od legendi kaže da su Turci odveli na ovu stenu lepu devojku i ucenili njenu babu sa sto dukata da joj puste unuku. Baba nije imala dukate pa su Turci počeli da muče devojku. U mukama je ona vikala : Babo pokaj se, zbog čega su kasnije ovu stenu i nazvali Babakaj (na turskom babakaj znači pokaj se).

1040 km d.o. – Golubački grad/tvrđava. Smatra se najlepšim i najbolje očuvanim spomenikom srednjevekovne vojne arhitekture. Na tom mestu su još u I veku Rimljani podigli utvrđenje koje je u kasnijim vremenima i borbama između Srba, Vizantinaca, Bugara i Mađara bilo urušeno toliko da je moralo da se podigne novo, ali ne postoji pouzdana informacija ko je sagradio novu tvrđavu. Samo ime Golubačkog grada se pominje prvi put u ugarskim poveljama iz 1335. godine, a u turskim pisanim izvorima 1390. godine. Za nastanak imena se vezuje nekoliko legendi. Prema jednoj, u mestu je živela lepa devojka po imenu Golubana. Kada su priče o njenoj lepoti stigle do turskg paše, počeo je da joj donosi darove ne bi li se udala za njega. Njeno odbijanje je kaznio vezujući je za stenu, mučeći i ostavljajući pticama da unakaze njeno telo. Prema drugoj legendi, u glavnoj kuli tvrđave je bila zarobljena vizantijska princeza Jelena, koja je da bi ublažila svoju tugu i samoću gajila golubove po kojima je grad kasnije dobio ime. Postoje i priče da ime potiče od divljih golubova kojih je bilo puno na liticama, kao i da je naziv nastao po izgledu kula koje deluju kao golubovi na steni.
Brod u luci je siguran, ali nije to ono zbog čega su brodovi napravljeni.

Van mreže Veštica

  • Administrator
  • Morski vuk
  • *****
  • Poruke: 5.283
  • Pol: Žena
    • nautički.info - forum, nautika, informacije, saveti, iskustva, putopisi
  • 1: Moja Metla
  • 2: Dunas
  • 3: Marina Nauticki.info, Višnjica
Ono što znamo i ne znamo o Dunavu
« Odgovor #12 poslato: 21.09.2009, 10:35:30 »
1039 km – ulazak u Đerdapsku klisuru. Klisura je nastala pre oko 800 000 godina, rascepom i razmicanjem Karpatskog masiva zbog velike geološke kataklizme. Tada je voda iz Panonskog mora počela da otiče u rumunsko-pantijski basen - Crno More. Ime potiče od persijske reči Girdap. Mnogo godina kasnije Turci su prilagodili ime svom jeziku – Gerdap, a Srbi Đerdap, što znači Klisura vrtloga. Iz perioda Rimljana potiče i naziv "Gvozdena vrata (kapija)".
Đerdapska klisura se proteže od Golupca do Kladova i sa oko 90 km dužine predstavlja najdužu i najveću klisuru u Evropi. Čine je dve klisure: Gornja koja se naziva Mali Đerdap i u okviru koje su dve manje klisure – Golubački i Gospođin vir i Donja poznatija kao Veliki Đerdap koju čine Kazani i Sipska klisura. Između klisura se nalaze Ljupkovksa, Donjomilanovačka i Oršavska kotlina.
Područje Đerdapa je proglašeno 1974. godine za nacionalni park. Osnovna odlika parka je velika šumovitost, kao i bogatstvo i raznovrsnost flore, faune, bogatstvo kulturno-istorijskih spomenika koji potiču od najstarijih epoha.
Izgradnjom hidrocentrale "Đerdap I" 1972. godine, nastalo je Đerdapsko jezero koje obuhvata deo Dunava koji protiče kroz klisuru.
Desnom obalom Dunava, na srpskoj strani, od Golupca do Donjeg Milanovca prosečen je Tiberijev put 33-34. godine n.e. Ovaj put je usečen u okomite stene i imao je mnoge galerije proširene drvenim podupiračima. Naslednici Tiberija (Klaudije 44. i Domicijan 93. i 94. godine n.e.) popravljali su ovaj put, i kao njihov prethodnik, ostavljali table sa uklesanim natpisima, kao obeležje radnih poduhvata.
Na levoj obali Dunava vidi se Sečenijev put. Nazvan je po Ugarskom grofu Sečeniju koji ga je gradio između 1835 - 1837. godine. Preduzimao je i radove na regulaciji Đerdapa, i poput rimskih imperatora, postavio je tablu sa urezanim natpisom.

1038.5 km d.o. – Joc – kamenolom. Lokalitet poznat kao dobro lovište za smuđa.

1038 km d.o. – Beg bunar

1037 km d.o. – Livadica – kamenolom. Ušće rečice Livadica. Tereni pogodni za ribolov i kampovanje, obala je šumovita.

1036.4 km l.o. - Barošova Tabla

1035 km d.o. – Jelenska stena. Obala je šumovita, tereni za kampovanje i ribolov.
Na levoj obali je ušće rečice Alibeg.

1033 km d.o. – Brnjica – selo i ušće Brnjičke reke. Reka nastaje spajanjem dve rečice – Radenka i Ključata i dugačka je oko 15 km. Dolina reke par kilometara pred selo Brnjicu, prerasta u kanjon obrastao gustom šumom, sa dva kamena tesnaca. Pri većem vodostaju stvara se mali zaliv bogat svim vrstama ribe. Tereni su pogodni za kampovanje, ribolov, u selu je moguće snabdevanje.

1031.9 km l.o. – Ušće rečice Liuborajdia(Ljuboraždia).

1030 km d.o. – Orlovo

1029.5 km d.o. – Trpičevo – ušće potoka. Tereni pogodni za kampovanje i ribolov.
Na levoj obali je ušće reke Crusovita (Krušovica).

1027 km d.o. – Čezava – ušće potoka. Rečni nanos je stvorio veliki nasip. Tu se nalazi i kamp "Toma".
Arheološki lokalitet koji pripada periodu od I do VI veka, kad je rimski kastrum bio naseljen. Pronađeni su novčići Klaudija iz I veka, kao i materijali iz vremena Trajana, tj iz II veka. Kao srednjevekovna nekropola, Čezava je bila formirana oko i unutar ranovizantijske bazilike, gde su otkriveni ukopani skeleti.

1026.5 km l.o. – ušće rečice Caonita (Kaonica)

1026 km d.o. – Glavičica – potok i vikend naselje.

1025.7 km l.o. – ušće reke Camenita (Kamenica)

1025.3 km d.o. – ušće rečice Turski potok koji je svojim nanosima stvorio rt na Dunavu koji zbog skretanja toka dunavske struje stvara dosta brzaka i limana. Teren pogodan za kampovanje.

1024.7 km d.o. – Turski potok

1024.2 km d.o. – ušće rečice Slanske – nanosi su stvorili rt koji zadire u Dunav i skreće tok struje stvarajući brzake i limane. Pogodan teren za kampovanje.

1023 km l.o. – Liubcova (Ljupkova) naselje u Rumuniji

1022.9 km l.o. – ušće reke Oravita (Oravica)

Brod u luci je siguran, ali nije to ono zbog čega su brodovi napravljeni.

Van mreže Veštica

  • Administrator
  • Morski vuk
  • *****
  • Poruke: 5.283
  • Pol: Žena
    • nautički.info - forum, nautika, informacije, saveti, iskustva, putopisi
  • 1: Moja Metla
  • 2: Dunas
  • 3: Marina Nauticki.info, Višnjica
Ono što znamo i ne znamo o Dunavu
« Odgovor #13 poslato: 27.10.2009, 23:31:10 »
1021.5 km d.o. – selo Dobra. Prvi put se pominje 1427. godine u popisima Beogradskog pašaluka iako se smatra da je nastala još u XIV veku. Ističe se u XV veku sa strateškom ulogom u turskom odbrambenom sistemu na Dunavu. Dobra je 1455. godine zajedno sa Porečom i Ključem, bila pristanište za 150 galija i 20 velikih lađa, koje je sultan Murat II Osvajač pripremio da bi osvojio Goloubac i Smederevo i da bi odatle mogao da kontroliše plovidbu Dunavom i napada Ugarsku. Izgradnjom hidrocentrale Đerdap staro selo je potopljeno, pa se od tada Dobra nalazi uvučena u klanac dva brda, na obali Dobranske reke.
Teren pogodan za lov i ribolov. Često duvaju vetrovi praveći talase na Dunavu.

1021 km d.o. – ušće Dobranske reke koja je nastala spajanjem Leve i Desne reke kod mesta Srednjik. Na ušću se nalaze ostaci rimskog utvrđenja, ali nisu detaljno ispitani. Nekada je Dobranska reka pokretala 14 vodenica u kojima se mlelo brašno. Oko ušća su plićaci, pa nije moguće pristajanje.

1020 km l.o. – ušće rečice Zaskok

1019 km d.o. – ušće reke Zidinac

1018.6 km d.o. – Zidinac – nekadašnje rimsko naselje. Sada ribolovni kamp u vlasništvu čuvenog alasa, domaćina i ugostitelja Mileta Petkovića.

1018 km d.o. – ušće rečice Medovnica. Nizvodno od ušća se nalazi najveći brzak na ovom terenu – Hajduk Nakla. Teren pogodan za ribolov, naročito smuđa.

1017.8 km l.o. – ušće reke Berzasca (Berzaska)

1017.5 km l.o. – Berzasca (Berzaska) – naselje.

1016.9 km d.o. – Kozica – odmaralište sa uređenim izvorom pitke vode. Nekada je tu bila pilotska stanica.

1016.8 km d.o. – ušće rečice Kozica. Tereni pogodni za kampovanje.

1016.2 km l.o. – Drencova (Drenkova) – rumunsko naselje – pristanište carinske službe, rečne policije i Kapetanije pristaništa, kao i putničko pristanište.

1015.5 km l.o. – ušće rečice Suva

1014 km d.o. – greben Bosman koji zadirući duboko u Dunav stvara limane i brzake. Obala je kamenita.  Prema pronađenim ostacima utvrđeno da je nekada je na tom lokalitetu bila vizantijska tvrđava. Bosman – Sokolovac predstavlja vredno geološko nalazište, kao i zaštićeni prirodni rezervat.
Na desnoj obali ušće rečice Cozla (Kozla).

1012.1 km l.o. – ušće rečice Sirina
Brod u luci je siguran, ali nije to ono zbog čega su brodovi napravljeni.

Van mreže Veštica

  • Administrator
  • Morski vuk
  • *****
  • Poruke: 5.283
  • Pol: Žena
    • nautički.info - forum, nautika, informacije, saveti, iskustva, putopisi
  • 1: Moja Metla
  • 2: Dunas
  • 3: Marina Nauticki.info, Višnjica
Odg: Ono što znamo i ne znamo o Dunavu
« Odgovor #14 poslato: 03.06.2010, 21:26:49 »
1011.5 km d.o. – Gospođin Vir – tesnac dugačak 17 km sa strmim stranama koje dostižu i 550 m visine. Korito Dunava se sužava na 220-380 m. Gospođin Vir je po priči dobio ime zbog bogatašice koja nije verovala izveštajima alasa koji su radili za nju, da im je vir polomio i progutao lađu, pa je zaveslala sama da se uveri u to i nikad nije pronađena. U tom delu Dunava je pre izgradnje brane izmerena najveća rečna dubina u Evropi – 82 m. Sada je 90 m. Gospođin Vir je antičko i srednjevekovno nalazište, dok je istoimeni manastir i praistorijsko.
Za iskusne nautičare, stene Gospođinog Vira su pravi doživljaj i mesto za vezivanje i boravak.

1011.3 km d.o. – Table imperatora Tiberija, Vespazijana i Domicijana. Car Tiberije je 35. godine sagradio put od Sremske Mitrovice do Porečke reke uz Dunav i dalje do Vidina. Vladao je od 14. do 37. godine, Vespazijan od 69. do 79. a Vespazijanov sin Domicijan od 81. do 96. godine. Izgradnjom hidrocentrale, table nisu izdignute kao Trajanova, jer je profesor Milorad Dimitrijević mogao da spase samo jednu.

1009.7-1008.7 km l.o. - vodopadi Piatra Lunga, Piatra Alba i Piatra Negra

1009.4 km d.o. - ušće rečice Pesača. Mesto pogodno za ribolov, malo iznad se nalazi livada na kojoj može da se kampuje. Antičko utvrđenje i srednjevekovna nekropola.

1008.7 km d.o. - greben Stubica

1008 km d.o. - obli kamen koji prodire u reku stvarajući brzak. Rečni tok tu skreće i stvara veliki liman.

1007.3 km d.o. - ušće dva potoka – Velika i Mala Livadica
Na levoj obali je ušće  rečice Eliseva (Eliševa).

1006.5 km d.o. - Crvena stena – ime je dobila po crvenoj boji koja je proistekla od boje kuća i odbrambenih bedema sačinjenih od crvene gline. Nekada je bila osmatračnica.

1005.7 km d.o. - greben Koso
Brod u luci je siguran, ali nije to ono zbog čega su brodovi napravljeni.